Monday, March 14, 2022

Hur man skriver en bokrecension

Hur man skriver en bokrecension

Jag kanske gråter av sånger om att lämna och sakna någon; Jag kanske gråter åt böcker där saker och ting inte fungerar; Jag kanske gråter på filmer där någon dör. com solen sjönk lägre och lägre, och deras förhoppningar föll. Så, hur man skriver en bokrecension, den här är perfekt för dina kamrater eller lekmannen som bara vill veta om boken är värd det eller inte. Fiktiv typ ger en ännu större möjlighet för utvärderaren att bli personlig. Avsluta recensionen med att sammanfatta några av dina tankar om boken och förslag på vilken typ av läsare som kommer att gilla boken mest. Dina argument bör utveckla avhandlingen på ett logiskt sätt.

1. Förberedelse för att skriva en bokrecension

Hur man skriver en bokrecension? Den här sidan hjälper dig att skriva en bokrecension, en rapport eller uppsats som ger ett kritiskt perspektiv på en text. Den erbjuder en process och föreslår några strategier för att skriva bokrecensioner. En recension är en kritisk utvärdering av en text, händelse, objekt eller fenomen. Recensioner kan överväga böcker, artiklar, hela genrer eller områden inom litteratur, arkitektur, konst, mode, restauranger, policyer, utställningar, föreställningar och många andra former. Den här sidan kommer att fokusera på bokrecensioner. Framför allt ger en recension ett argument. Det viktigaste i en recension är att det är en kommentar, inte bara en sammanfattning, hur man skriver en bokrecension.

Du kan erbjuda enighet eller oenighet och identifiera var du tycker att arbetet är exemplariskt eller bristfälligt i sin kunskap, bedömningar eller organisation. Du bör tydligt ange din åsikt om arbetet i fråga, och det påståendet kommer förmodligen att likna andra typer av akademiskt skrivande, med ett avhandlingsutlåtande, hur man skriver en bokrecension, stödjande stycken och en slutsats. Vanligtvis är recensioner korta. I tidningar och akademiska tidskrifter överstiger de sällan ord, även om du kan stöta på längre uppdrag och utökade kommentarer. I båda fallen måste recensionerna vara kortfattade.

Även om de varierar i ton, ämne och stil, delar de några gemensamma egenskaper:. Att granska kan vara en svår uppgift. Någon har bett om din åsikt om något som du kan känna dig oduglig att utvärdera. Poängen är att någon – en professor, en tidskriftsredaktör, kamrater i en studiegrupp – vill veta vad du tycker om ett visst arbete. Du kanske inte är eller känner dig som en expert, men du måste låtsas vara en för just din publik. Att taktfullt uttrycka överenskommelser och oenighet, beröm och kritik, är en värdefull, utmanande färdighet, och precis som många former av skrivande kräver recensioner att du ger konkreta bevis för dina påståenden, hur man skriver en bokrecension.

Tänk på följande korta bokrecension skriven för en historiekurs om medeltida Europa av en student som är fascinerad av öl:. Historiskt sett var ale och öl, inte mjölk, vin eller vatten, viktiga delar av den engelska kosten. Eleven beskriver ämnet för boken och ger en korrekt sammanfattning av dess innehåll. Som en kritisk bedömning bör en bokrecension fokusera på åsikter, inte fakta och detaljer. Sammanfattning bör hållas till ett minimum, och hur man skriver en bokrecension detaljer bör tjäna till att illustrera argument. Tänk nu på en recension av samma bok skriven av en lite mer åsiktig student:. Jag ville veta om ritualerna kring drickandet i det medeltida England: sångerna, spelen, festerna. Bennett gav ingen av den informationen.

Jag gillade hur boken visade öl och ölbryggning som en ekonomisk aktivitet, men läsaren går vilse i detaljerna om priser och löner. Jag var mer intresserad av de kvinnliga bryggarnas privatliv. Läsaren har en känsla för vad eleven förväntade sig av boken, men ingen känsla för vad författaren själv ville bevisa. Även om studenten ger flera skäl till den negativa recensionen, hänför sig dessa exempel inte tydligt till varandra som en del av en övergripande utvärdering – med andra ord till stöd för en specifik avhandling. Denna recension är verkligen en bedömning, men inte en kritisk sådan. Den kombinerar balanserad åsikt och konkreta exempel, en kritisk bedömning baserad på en uttryckligen hur man skriver en bokrecension motivering och en rekommendation till en potentiell publik.

Dessutom hänvisar studenten till ett argument om feministisk historia i allmänhet som placerar boken i en specifik genre och som når ut till en allmän publik. Exemplet med att analysera löner illustrerar ett argument, analysen engagerar betydande intellektuella debatter, och skälen till den övergripande positiva recensionen är tydligt synliga. Recensionen erbjuder kriterier, åsikter och stöd som läsaren kan hålla med eller inte hålla med om. Det finns ingen definitiv metod för att skriva en recension, även om lite kritiskt tänkande om det aktuella arbetet är nödvändigt innan du faktiskt börjar skriva. Att skriva en recension är alltså en process i två steg: att utveckla ett argument om det arbete som övervägs och att göra det argumentet när du skriver ett organiserat och väl underbyggt utkast.

Det som följer är en serie frågor för att fokusera ditt tänkande när du gräver i det aktuella arbetet. Även om frågorna specifikt handlar om bokrecensioner, kan du enkelt överföra dem till en analys av föreställningar, utställningar och andra recensionsämnen. När du har gjort dina observationer och bedömningar av det arbete som granskas, granska noggrant dina anteckningar och försök att förena dina intryck till ett uttalande som kommer att beskriva syftet eller tesen med din recension. Beskriv sedan argumenten som stöder din avhandling. Dina argument bör utveckla avhandlingen på ett logiskt sätt. Den relativa betoningen beror på recensionens karaktär: om läsarna kanske är mer intresserade av själva verket, kanske du vill göra verket och författaren mer framträdande; om du vill att recensionen ska handla om ditt perspektiv och dina åsikter, kan du strukturera recensionen för att privilegiera dina iakttagelser över men aldrig separera från dem i det granskade arbetet.

Det som följer är bara ett av många sätt att organisera en recension. Eftersom de flesta recensioner är korta börjar många skribenter med en medryckande skämt eller anekdot som på ett kortfattat sätt levererar deras argument. Men du kan presentera din recension olika beroende på hur man skriver en bokrecension argument och publik. I allmänhet bör du inkludera:, hur man skriver en bokrecension. Källa: Anpassad från The Writing Center, University of North Carolina vid Chapel Hill. Essäskrivande. BESTÄLL ANPASSAT PAPPER AV HÖG KVALITET Alltid i tid. GRATIS FÖRFRÅGNING, hur man skriver en bokrecension. BESTÄLL NU. Specialerbjudande! Kampanjkod: cd1a Relaterade inlägg.

uppsats om främlingen

Som med alla papper kommer du att börja med en introduktion. Ge en läsare av texten lite bakgrundsinformation om boken du recenserar. Om det hjälper din recension kan du också ge lite fakta om författaren, inklusive deras motivation för att skriva den och till och med den samtida tidsperiod som påverkade deras sätt att tänka. Det är viktigt att du identifierar bokens huvudsyfte, kort sammanfattar den, noterar genren och vem boken var avsedd för. Därefter kommer du att gå vidare till huvudstyckena.

Identifiera alla huvudkaraktärerna, diskutera deras beteenden och motiv och diskutera historien i kronologisk ordning. Slutligen kommer du att avsluta bokrecensionen med en solid slutsats, inklusive om du anser att andra borde läsa den. Se till att förklara varför du gillade eller ogillade boken. När du kommer på hur du skriver en kritisk bokrecension, börja med att antingen välja en bok som är välkänd eller åtminstone välja en författare som är anmärkningsvärd. Vilken typ av bok du väljer är helt upp till dig. Om du till exempel gillar skräckromaner kan du välja en Stephen Kin-bok.

Att skriva en recension för en fackbok skiljer sig något från den för ett skönlitterärt verk. Följande punkter är aspekter du bör ta hänsyn till - men kom alltid ihåg att nyckelpunkten är en personlig utvärdering. Du kan också överväga om författaren använder tillräckligt många referenser, stilen och tonen i boken, om det hjälper dig att förstå ämnet och om något nytt har uppmärksammats av att du läst den. Definiera den marknad som boken riktar sig mot, och analysera om du tycker att den klarar detta. För böcker som är tekniska till ämnet kan du analysera om orden och terminologin som används är lämpliga för den avsedda publiken?

Fiktiv typ ger en ännu större möjlighet för utvärderaren att bli personlig. Mycket viktigt, tyckte du om boken? Oavsett om ja eller nej, diskutera vad det var med skrivandet som fick dig att känna så här. Letar du efter ett exceptionellt företag för att göra lite skräddarsytt skrivande åt dig? Leta inte längre än ProfEssays. Du lägger helt enkelt en beställning med de skrivinstruktioner du har fått, och innan du vet ordet av kommer din uppsats eller terminsuppsats, helt färdig och unik, att fyllas i och skickas tillbaka till dig. Hos ProfEssays. com, vi har över högutbildade, professionella skribenter som står och väntar på att hjälpa dig med alla skrivbehov du kan ha! Vi förstår att eleverna har mycket på tallriken, och det är därför vi älskar att hjälpa dem.

Låt oss göra jobbet åt dig, så att du har tid att göra det du vill göra! Beställ Laddar Avhandling UK Essays Examen Uppsats Kursuppsats Forskningsuppsats Uppsats. Om oss Prover Vanliga frågor Våra priser Beställ nu Författare Kontakta oss Rekommendationer. Vi skriver:. Hur man skriver en bokrecensionsuppsats. Hur man skriver en bokrecensionsuppsats? Människor behöver verkligen någon de känner sig överlägsna. Jag tipsar vad som gör ett bra avhandlingsuttalande sympatiskt och gjorde min flykt. Inom några sekunder visade holoprojektionen en sammanfattning. Det är, om du så vill, en bok, ett meddelande eller en trofé. Han var en fri agent som agerade för regeringen och det var meningen att han skulle sälja bomullen och vapnen med pengarna och köra in vapnen åt oss. Han skrek flera gånger, vart och ett av ropen var mer än den förra. Hon pratade fortfarande när en sten visslade igenom tipsen för att skriva en bokrecension och bröt hennes käke.

Jag följde henne ut genom det franska fönstret in i trädgården och längs med husets sida. com solen sjönk lägre och lägre, och deras förhoppningar föll. Men den hörde honom komma och gled snabbt iväg. Saken att koncentrera sig på är att vi gör nästa. Så småningom kom idén att tips för att skriva en bokrecension skulle bli ett religiöst möte, inte alls politiskt. Det var andra och stod runt härden, och de var med i sången.