Wednesday, January 5, 2022

Reflekterande redogörelseuppsats

Reflekterande redogörelseuppsats



Det som då gör att skriva en reflekterande uppsats är att hjälpa författaren att förstå sin upplevelse, reflekterande kontouppsats någon djupgående analys av det, så att några värdefulla lärdomar kan dras framåt. Erfarenheten väcker ett antal problem som ofta uppstår i den dagliga vårdverksamheten. Att umgås med fru M har hjälpt mig att förstå henne och hennes förmågor bättre, vilket i sin tur gör det möjligt för oss att arbeta mot en terapeutisk relation. Benner och Wrubel säger att sjuksköterskor som utvecklar och använder lämpliga färdigheter som empati och förståelse med en omtänksam attityd hjälper människor att öppna upp och tillgodose behoven hos enskilda patienter. Vi lär oss genom våra erfarenheter och genom att hantera en mängd olika situationer, reflekterande kontouppsats. Populära ämnen sysselsättning kön kändis starbucks av möss och män cricket ledarskap arrangerat äktenskap mobiltelefon hiphop, reflekterande kontouppsats.





Personligt reflekterande prov



Reflekterande praktik har varit ett välbekant ämne i sjukskötersketidskrifter och termen används regelbundet i professionell sjuksköterskepraktik. Den här artikeln beskriver en reflekterande upplevelse relaterad till vård av en patient med kronisk obstruktiv lungsjukdom i samhället. De professionella implikationerna av denna erfarenhet utforskas genom reflektion. Denna utforskning tog upp två huvudfrågor: utvecklingen av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och de skuldkänslor som upplevdes när jag reflekterade över huruvida jag hade svikit patienten när det behövdes mest, i slutskedet av hennes liv. obstruktiv lungsjukdom KOL i samhället. Detta har gjort det möjligt för mig att utforska innebörden och betydelsen av min kliniska reflekterande kontouppsats och att känna igen komplexiteten i det, reflekterande kontouppsats.


Erfarenheten väcker ett antal problem som ofta uppstår i den dagliga vårdverksamheten. Men för syftet med denna artikel kommer två frågor att diskuteras ingående. Dessa relaterar till utvecklingen av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och hantering av skuldkänslor. Den reflekterande processen tillåter utövare att ifrågasätta och analysera sina erfarenheter och handlingar som ett sätt att utveckla sina kunskaper, färdigheter och beteende, för att förbättra klinisk praxis. Författaren Margaret Barnett är KOL-sköterska specialist, reflekterande kontouppsats, Derriford Hospital, Plymouth.


Reflekterande redogörelseuppsats margaret. uk Beskrivning av erfarenheten Mitt arbete som specialistsjuksköterska innebär att ta hand om och hantera patienter i samhället med KOL, reflekterande kontouppsats. Jag hade tagit hand om Mary och inte hennes riktiga namn i två år, reflekterande kontouppsats. Hon reflekterande kontouppsats i början av 50-årsåldern men hade svår KOL. Till en början var Mary ganska stabil och under exacerbationer av KOL kunde hon hanteras effektivt hemma. Hon hade en omtänksam och stödjande familj och make. Förra året hade vi diskuterat att hon skulle remitteras till Harefield Hospital i London för övervägande av en lungtransplantation, men efter sitt första besök för bedömning drog hon sig tillbaka och sa att hon inte kunde gå igenom undersökningarna.


Under de senaste sex månaderna visade hennes tillstånd tecken på försämring med frekventa bröstinfektioner som krävde behandling på sjukhus. På grund av sin försämring hade hon fått veckovisa besök från KOL-hemtjänsten, reflekterande kontouppsats. Jag besökte Mary hemma en vecka efter att hon hade skrivits ut från sjukhuset, eftersom hon hade en exacerbation av sin KOL. Vid mitt besök var hon i bra form och glad. Hon såg bra ut, faktiskt den bästa jag sett henne på länge. 18 maj :: vol 19 nr 36 :: 41 Nyckelord Reflekterande praktik; Andningsorgan och sjukdomar Dessa nyckelord är baserade på ämnesrubriker från British Nursing Index.


Den här artikeln har varit föremål för dubbelblind granskning. För relaterade artiklar och riktlinjer för författare besök onlinearkivet på www. uk och sök med nyckelorden. DET VÄSENTLIGA syftet med reflekterande praktik är att göra det möjligt för utövaren att tolka en upplevelse för att lära av den Johns Det är en process som involverar att undersöka individuella personliga tankar och handlingar i den dagliga praktiken Somerville och Keeling Denna reflekterande redogörelse relaterar till att veta-i-handling vardaglig praktik som Schon identifierar som reflektion-på-handling. Vi diskuterade hur vi skulle hantera reflekterande kontouppsats genom att hålla sitt syre på plats och använda sin salbutamolinhalator Bellamy och Booker för att försöka ta fart på sig själv och utveckla en copingstrategi som skulle hjälpa henne att hantera sina panikattacker.


Hon sa att hon skulle prova detta. När jag avslutade min kliniska bedömning och dokumenterade hennes spirometri, vilket var reflekterande kontouppsats, Jag kände mig nöjd med att hennes tillstånd var stabilt. Jag förklarade för henne att jag skulle på ledighet nästa dag men att jag skulle besöka henne på min första arbetsdag nästa vecka. Om hon hade några problem hade hon kontorets telefonnummer för att kontakta andra medlemmar i andningsteamet. Detta gjorde jag och ordnade med att besöka honom den eftermiddagen hemma. Han berättade att hon hade mått dåligt i ett par dagar. Sjukhusinläggning erbjöds men Mary tackade nej och sa att hon skulle vänta på att husläkaren skulle besöka nästa dag. Tidigt på fredagsmorgonen informerade Mary sin man om att hon mådde illa och bad om en ambulans.


När han ringde beskrev han att Mary hade någon form av anfall och hon verkade sluta andas. Hennes man hade lite erfarenhet av första hjälpen och kunde återuppliva henne. Ambulanspersonalen kom strax efteråt, men hon greps när de transporterade henne från huset till ambulansen. Ramverket gör det möjligt för praktiker som är nya inom reflektion att undersöka personliga tankar och handlingar med en struktur som är lätt att tillämpa och förstå. De reflekterande kontouppsats som beskrivs i modellen hjälpte mig att analysera min kliniska praktik och gav ett ramverk för reflektion Box 1. Detta hängde ihop med utvecklingen av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och de skuldkänslor jag upplevde genom att jag kan ha svikit patienten när det behövdes som mest, i slutskedet av hennes liv.


Frågor i modellen frågade varför jag reagerade som jag gjorde och konsekvenserna av detta för mig själv och andra inblandade, hur jag kände inför situationen och om jag kunde ha reagerat på situationen på ett annat sätt. Utveckling av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation Att känna och förstå patienten som individ är avgörande för att etablera en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och sätter en viss patient reflekterande kontouppsats från andra patienter med samma medicinska diagnos framhåller Radwin Mitchell reflekterande kontouppsats patienter som känner sig förstådda och accepterade känner sig också omhändertagna, reflekterande kontouppsats.


När jag besökte Mary varje vecka hemma, såg jag effekterna som att leva med KOL hade på henne - hur minimal ansträngning orsakade hennes svår andfåddhet, vilket påverkade hennes dagliga liv och hennes roll i familjen. Enligt Benner och Wrubel relaterar teorin inte bara till teoretisk och formell kunskap, utan också till erfarenhetsmässig kunskap om den verkliga upplevelsen. Att utveckla en professionell relation mellan sjuksköterska och patient Att ge Mary möjlighet att hantera sina panikattacker Att göra det möjligt för Mary att dö hemma Varför svarade jag som jag gjorde? Jag kände mig skyldig att jag kan ha svikit Mary. Om jag hade varit i tjänst hade resultatet blivit detsamma? Efter hennes död var de förkrossade men kände att hon nu hade frid, vilket tröstade dem. Hur vet jag hur patienten mådde? Mary berättade att hon såg fram emot mina besök.


Hon kände att jag verkligen förstod hur hon kände och vad hon upplevde. Hur kände jag om situationen? Väldigt skyldig att jag inte hade varit med vid dödstillfället, reflekterande kontouppsats, när jag behövdes som mest När Mary dog ​​upplevde jag sorg och sorg över förlusten av någon med vem Reflekterande redogörelseuppsats hade delat mycket om hennes sjukdom Jag kände mig besviken över att jag inte hade kunnat uppleva nedläggningen av hennes vård Vilka faktorer påverkade mina beslut och handlingar? En strategi hade diskuterats vid mitt senaste besök om hur Mary skulle hantera sina panikattacker Vilka kunskapskällor påverkade mitt beslutsfattande? Även om Mary hade rapporterat en ökning av hennes panikattacker, var hennes tillstånd kliniskt oförändrat. Mary och hennes familj var fullt medvetna om hur de skulle kontakta mina kollegor i min frånvaro. Vilka andra val hade jag?


Jag kunde ha be mina kollegor att antingen ringa eller besöka patienten. Vilka blev konsekvenserna av detta val? Jag tror inte att dessa val skulle ha förändrat händelseförloppet. Hur känner jag nu inför denna upplevelse? Jag har blandade känslor, eftersom Mary inte dog fridfullt hemma som hon hade önskat. dock, reflekterande kontouppsats, hade jag skapat en vision om en perfekt död och slutresultatet hade inte blivit som jag hade föreställt mig? Vad har jag lärt mig av den här erfarenheten? Som ett exempel på att använda mina kliniska färdigheter och kunskaper, hade jag insett att Mary utvecklade tidiga tecken på cor pulmonale högersidig hjärtsvikt orsakad av primär lungsjukdom som är en av reflekterande kontouppsats komplikationer av svår KOL.


Jag hade insett detta genom att kliniskt utvärdera patienten, registrera hennes syremättnad och övervaka hennes symtom: låg syremättnad under 90 procent; ökad andnöd; och perifert fotledsödem. Följaktligen genomfördes långvarig syrgasbehandling efter diskussion med hennes konsult och blodgasanalys, reflekterande kontouppsats. Hon var tacksam för detta och kände att det hjälpte henne att hantera sina symtom och förbättra hennes dagliga aktiviteter för att leva Roper et al Webb reflekterande kontouppsats att lyssna och visa empati är av stor betydelse för patienterna eftersom, reflekterande kontouppsats, för vissa patienter sågs psykosociala behov som viktigare än de fysiska aspekterna av deras vård, där åtgärder kunde vidtas för att hantera oro eller bekymmer.


Luker uppfattar relationen mellan sjuksköterska och patient som det sätt på vilket terapeutisk omvårdnad kan levereras. Mary litade på mitt omdöme och mina förmågor som 44 maj 18 :: vol 19 nr 36 :: sjuksköterska och berättade ofta för mig hur mycket bättre hon mådde när jag hade sett henne. Mina besök gav henne självförtroende och trygghet. Ibland var hennes behov omfattande och hon ringde mig i kristider när hon var sjuk, reflekterande kontouppsats. Jag hade tidigare varit tillgänglig när det behövdes och var pålitlig, vilket gav Mary en känsla av trygghet, reflekterande kontouppsats. Jag gjorde gärna vad jag kunde för att främja vård och komfort och för att underlätta henne reflekterande kontouppsats. Ramos beskriver nivåer av tycke och band med patienter.


Mary och jag hade etablerat ett band och en professionell vänskap, vilket var enkelt och bekvämt, reflekterande kontouppsats. Ramos fann att sjuksköterskor på nivå 3 skulle ge vård utöver plikten, reflekterande kontouppsats. Hennes vård innebar mer än att leverera behandlingar och utföra uppgifter; det innebar att visa förståelse för hennes upplevelser, hennes personliga övertygelse och vad som var viktigt för henne. Även om jag kände att mitt förhållande till Mary var rent professionellt, min känsla av reflekterande kontouppsats kan förklara varför jag kände mig så skyldig när jag hörde att Mary hade dött. Detta fick mig att ifrågasätta om jag hade blivit överengagerad i Mary utan att vara medveten om detta.


Jag känner dock inte att jag äventyrade teamnätverket eller lät min relation med Mary påverka mitt omdöme. Detta kan ha varit för att, utan att inse det, reflekterande kontouppsats, Jag hade varit överbeskyddande och kände att jag var den enda proffsen reflekterande kontouppsats skulle kunna reflekterande kontouppsats hennes önskan att få en fridfull och värdig död hemma. Karlsen och Addington-Hall erkänner att många patienter skulle föredra att dö hemma snarare än på sjukhus. Detta hade diskuterats flera månader tidigare, efter hennes beslut att inte gå vidare med bedömningarna för en hjärt- och lungtransplantation. Mary var medveten om hur allvarligt hennes tillstånd var och hade sagt det, om hon bara hade sex månader på sig reflekterande kontouppsats då får det vara så.


Jag hänvisar ofta till stadierna av att dö - förnekelse och isolering, ilska, förhandlingar, reflekterande kontouppsats, depression och acceptans — att Kubler-Ross reflekterande kontouppsats, när patienter går in i den terminala fasen av sjukdomen. Även om patienter kanske inte upplever dessa känslor i detta reflekterande kontouppsats, de gör det möjligt för utövare att hjälpa patienter att klara av att dö och döda. Däremot föreslår Benner och Wrubel att sättet som dessa psykologiska stadier har använts har lett till konceptet om en perfekt död. Benner och Wrubel säger att sjuksköterskor som utvecklar och använder lämpliga färdigheter som empati och förståelse med en omtänksam attityd hjälper människor att öppna upp och tillgodose behoven hos enskilda patienter, reflekterande kontouppsats.


Men som jag upptäckte, att utveckla en nära och öppen relation med patienter ökar risken för att uppleva personlig och känslomässig smärta. Även om denna studie relaterar till erfarenheterna från nybörjare sjuksköterskestudenter, är det reflekterande kontouppsats även vara relaterad till sjuksköterskor med mer erfarenhet. Jag kan relatera till de skuldkänslor, chock och att svika patienten som många av eleverna upplevde, men kanske på en annan nivå. Som kvalificerade praktiker utvecklar vi skicklighet, kunskap och expertis över tiden för att göra det möjligt för oss att relatera teori till praktik och leverera expertvård. Vi lär oss genom våra erfarenheter och genom att hantera en mängd olika situationer. De vanligaste förklaringarna reflekterande kontouppsats att studerande sjuksköterskor verkligen gillade patienterna Loftus De hade utvecklat goda relationer med reflekterande kontouppsats, att de var lätta att prata med, särskilt som det fanns en öppenhet om deras tillstånd och prognos.


Kanske är detta reflekterande kontouppsats varför vi ibland känner olika nivåer av sorg när patienter dör. Intersubjektivitet relaterar reflekterande kontouppsats begreppet förkroppsligande; med andra ord, där sjuksköterskan är helt fördjupad i upplevelsen av patienten Maeve





vad ska jag skriva min uppsats om



Som sådan kan dessa typer av reflekterande metoder leda till djupgående förändringar i ditt sätt att utföra ditt arbete och i hur du tänker om vissa situationer. Dessutom, genom att bli bättre på att reflektera skrivandet, kommer du också att bli skickligare på att analysera vad du har läst, observerat eller lyssnat på, och detta är en färdighet som kommer att vara användbar inom andra områden av ditt arbete, eftersom kritisk analys är en viktig del av det mesta akademiska skrivandet. Dessutom kommer du också att bli skickligare på att skapa kopplingar mellan akademiska texter och teorier, och dina egna erfarenheter, vilket är användbart för att förena prickarna mellan teori och praktik. Således, om du kan göra sådana kopplingar, är du mer sannolikt att vara entusiastisk över att studera sådana teorier, eftersom du kommer att vara mer övertygad om deras tillämpning i den verkliga världen.


Dessutom kommer du också att bli mer skicklig på subjektivt skrivande också, vilket kan komma till nytta då och då, även i ditt akademiska skrivande. Som ett exempel, på en mycket enkel nivå, kan en reflekterande bit se ut ungefär så här:. Beskrivning: Jag arbetade på ett psykiatriskt sjukhus under en period av sex veckor, på frivillig basis. Som sådan, baserat på denna speciella reflektion, kan man dra slutsatsen att författaren som reflekterar över denna erfarenhet kanske inte längre vill göra en karriär inom mental hälsa.


Eller så kan de bestämma sig för att de skulle vara bättre lämpade för rådgivningsarbete på låg nivå som i en skola, snarare än att arbeta med människor med kroniska och svåra psykiska tillstånd. Naturligtvis kommer reflekterande uppsatser sannolikt att vara mycket mer djupgående än så här, med din uppgift kanske anger ett visst antal ord för stycket, som 1, ord eller ord, till exempel. Om så är fallet kommer du att behöva gå in på ett stort djup, och detta kommer sannolikt att leda till ytterligare avslöjanden när din analys av din erfarenhet blir mer omfattande och när du lägger till teorier och olika perspektiv i ekvationen. Men i slutändan är det övergripande syftet med en reflekterande uppsats att författaren ska reflektera över sin erfarenhet och i slutändan lära sig något av den.


Det som då gör att skriva en reflekterande uppsats är att hjälpa skribenten att förstå sin erfarenhet, genom en djupgående analys av den, så att några värdefulla lärdomar kan dras framåt. För att uppnå detta har ett antal ramverk skapats genom åren, för att vägleda skrivprocessen för en reflekterande uppsats, och därför bör några av dessa övervägas innan du börjar. Det finns ett antal teoretiska ramverk som kan hämtas från för att konstruera din reflekterande uppsats, och två av de mest kända är de av Kolb och Gibb. För mer detaljerade guider om de olika modellerna för reflektion, ta en titt på vår guide för reflekterande modeller på OmvårdnadAnswers. Den viktigaste skillnaden här är alltså att du inte bara bör lära dig av en reflekterande erfarenhet, utan du bör också omsätta det du har lärt dig i handling.


Du bör notera att detta ramverk nära liknar Essay Structure 1 , som vi diskuterade ovan, med tillägg av ett mer praktiskt element för det sista steget. Därför kan du pröva vad du har lärt dig i en praktisk miljö och sedan lägga till resultatet av detta i ditt slutavsnitt. Detta är kanske för närvarande den mest kända och populära modellen som används i reflekterande uppsatser. Så denna gång är de sex stegen: 1 beskrivning, 2 känslor, 3 utvärdering, 4 analys, 5 slutsatser och 6 handlingsplan.


Därför är beskrivningen ganska självförklarande och innefattar, återigen, en beskrivning av händelserna. Därefter ska du dokumentera dina känslor om händelserna, både under evenemanget och efter det; och detta bör följas av en utvärdering av upplevelsen, och vad för- och nackdelarna var, inklusive reaktionerna från de närvarande, och om situationen förändrades på något sätt. Analysdelen kan sedan innehålla relevant litteratur, som har relevans med händelsen, och detta kommer att följas av en slutsats som visar vad som lärts och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Handlingsplanen beskriver sedan vad du skulle göra om situationen utvecklades igen, och vilka förberedelser du kan gå igenom innan den. Som sådana ger dessa ramverk en användbar struktur att arbeta utifrån, och detta kan också införlivas i strukturen för din uppsats om du föredrar det, om du arbetar bättre med ett mer formellt tillvägagångssätt.


Detta liknar då mer uppsatsstruktur 2, som beskrivits tidigare, där analysdelen delas upp i avsnitt om känslor, utvärderar dessa känslor och sedan analyserar händelserna, utöver handlingsplanen som föreslagits av Kolb. Figur 1. Den reflekterande uppsatsen har blivit en häftklammer i bedömningen i utbildningsinstitutioner runt om i världen, och är särskilt vanligt förekommande på universitetets grund- eller forskarutbildningskurser – och därför är det viktigt att förstå alla detaljer i sådana bedömningar, så att du är bättre förberedd när du få ett sådant uppdrag. Om du kan bli bekant med Kolbs och Gibbs reflekterande cykler, kommer du att ha en god uppfattning om vad som förväntas av dig när du får en av dessa uppgifter, och du bör vara skicklig på att skriva i första person och i en formell ton, så att du kan träffa målet med den typ av stil du bör sikta på.


Men det viktigaste att komma ihåg, när du gör en sådan uppgift förutom att sträva efter att få ett bra betyg! I slutändan, vad din lärare vill se är att du reflekterar över dina personliga erfarenheter, snarare än att bara låta dem gå dig förbi, och att du kopplar ihop teori med praktik och får en djupare förståelse av dina erfarenheter. Om du kan göra detta, och ditt skrivande är gediget, skrivet i rätt tid och med rätt ton, så är du nästan säker på att få det betyg du vill ha. Kundinloggning för rättvis användning. Sjuksköterska genomför en patientintervju Hur skriver jag en reflekterande uppsats? Att tänka på strukturen på ditt papper Därefter måste du tänka på strukturen på ditt papper.


Uppsatsstruktur 1: Inledning, huvuddel, slutsats Uppsatsstruktur 2: Inledning, beskrivning av händelse, analys, slutsats Om du alltså väljer att gå med uppsatsstruktur 1, måste du slå samman din beskrivning och reflekterande analys, och du kan gör detta genom att ha en ämnesmening som beskriver just den här delen av din upplevelse , följt av lite analys och stödjande detaljer, och sedan genom att lägga till en minislutsats som avslutar stycket – och sedan kan du följa den här mikrostrukturen inom varje pågående stycke i din huvud Kropp. Som sådan, i uppsatsstruktur 1, kan varje stycke i din huvuddel se ut ungefär så här: Ämnessats: Beskriv den här delen av din upplevelse och vad som hände Analys och stödjande detaljer: Reflektera över denna speciella del av upplevelsen och försök förklara den med användning av olika teorier, perspektiv eller stödjande bevis Styckeslutande Minislutsats: Avrunda stycket med att dra några slutsatser baserat på reflektionerna. Men för många människor kan uppsatsstruktur 2 vara lättare att hantera, som genom att använda detta tillvägagångssätt , du kan helt enkelt skriva en beskrivning av din upplevelse i sin helhet och sedan analysera allt, i mer allmänna termer, och välja ut särskilda delar som du tycker är särskilt intressanta.


net Att tänka på tonen i din reflekterande uppsats Tonen i din reflekterande uppsats är också viktig och bör vara formell till sin natur, utan att vara alltför akademisk, eftersom du kommer att inkludera dina personliga tankar och känslor, som är subjektiva till sin natur. Vad ska du lära dig av att skriva en reflekterande uppsats? Reflekterande ramar som kan dras från Det finns ett antal teoretiska ramar som kan dras från för att konstruera din reflekterande uppsats, och två av de mest kända är de från Kolb och Gibb com Final Thoughts... Den reflekterande uppsatsen har blivit en stapelvara i bedömning i utbildningsinstitutioner runt om i världen, och är särskilt vanligt vid universitetskurser på grund- eller forskarnivå – och därför är det viktigt att förstå alla detaljer i sådana bedömningar, så att du är bättre förberedd när du får en sådan uppgift.


Uppsatser, Storbritannien. November Komplett guide till att skriva en reflekterande uppsats. Hennes man hade lite erfarenhet av första hjälpen och kunde återuppliva henne. Ambulanspersonalen kom strax efteråt, men hon greps när de transporterade henne från huset till ambulansen. Ramverket gör det möjligt för praktiker som är nya inom reflektion att undersöka personliga tankar och handlingar med en struktur som är lätt att tillämpa och förstå. Frågorna som beskrivs i modellen hjälpte mig att analysera min kliniska praktik och gav ett ramverk för reflektion Box 1. Detta hängde ihop med utvecklingen av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och de skuldkänslor jag upplevde genom att jag kan ha svikit patienten när det behövdes som mest, i slutskedet av hennes liv.


Frågor i modellen frågade varför jag reagerade som jag gjorde och konsekvenserna av detta för mig själv och andra inblandade, hur jag kände inför situationen och om jag kunde ha reagerat på situationen på ett annat sätt. Utveckling av en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation Att känna och förstå patienten som individ är avgörande för att etablera en terapeutisk sjuksköterska-patientrelation och skiljer en viss patient från andra patienter med samma medicinska diagnos. Radwin Mitchell betonar att patienter som känner sig förstådda och accepterade känner sig också omhändertagen. När jag besökte Mary varje vecka hemma, såg jag effekterna som att leva med KOL hade på henne - hur minimal ansträngning orsakade hennes svår andfåddhet, vilket påverkade hennes dagliga liv och hennes roll i familjen.


Enligt Benner och Wrubel relaterar teorin inte bara till teoretisk och formell kunskap, utan också till erfarenhetsmässig kunskap om den verkliga upplevelsen. Att utveckla en professionell relation mellan sjuksköterska och patient Att ge Mary möjlighet att hantera sina panikattacker Att göra det möjligt för Mary att dö hemma Varför svarade jag som jag gjorde? Jag kände mig skyldig att jag kan ha svikit Mary. Om jag hade varit i tjänst hade resultatet blivit detsamma? Efter hennes död var de förkrossade men kände att hon nu hade frid, vilket tröstade dem. Hur vet jag hur patienten mådde? Mary berättade att hon såg fram emot mina besök. Hon kände att jag verkligen förstod hur hon kände och vad hon upplevde. Hur kände jag om situationen?


Väldigt skyldig att jag inte hade varit med vid dödsfallet, när jag behövdes som mest. När Mary dog ​​upplevde jag sorg och sorg över förlusten av någon som jag hade delat mycket med om hennes sjukdom. Jag kände mig besviken över att jag inte hade kunnat uppleva nedläggningen av hennes vård Vilka faktorer påverkade mina beslut och handlingar? En strategi hade diskuterats vid mitt senaste besök om hur Mary skulle hantera sina panikattacker Vilka kunskapskällor påverkade mitt beslutsfattande? Även om Mary hade rapporterat en ökning av hennes panikattacker, var hennes tillstånd kliniskt oförändrat. Mary och hennes familj var fullt medvetna om hur de skulle kontakta mina kollegor i min frånvaro. Vilka andra val hade jag?


Jag kunde ha be mina kollegor att antingen ringa eller besöka patienten. Vilka blev konsekvenserna av detta val? Jag tror inte att dessa val skulle ha förändrat händelseförloppet. Hur känner jag nu inför denna upplevelse? Jag har blandade känslor, eftersom Mary inte dog fridfullt hemma som hon hade önskat. Men hade jag skapat en vision om en perfekt död och slutresultatet hade inte blivit som jag hade föreställt mig? Vad har jag lärt mig av den här erfarenheten? Som ett exempel på att använda mina kliniska färdigheter och kunskaper, hade jag insett att Mary utvecklade tidiga tecken på cor pulmonale högersidig hjärtsvikt orsakad av primär lungsjukdom, som är en av komplikationerna av svår KOL. Jag hade insett detta genom att kliniskt utvärdera patienten, registrera hennes syremättnad och övervaka hennes symtom: låg syremättnad under 90 procent; ökad andnöd; och perifert fotledsödem.


Följaktligen genomfördes långvarig syrgasbehandling efter diskussion med hennes konsult och blodgasanalys. Hon var tacksam för detta och kände att det hjälpte henne att hantera sina symtom och förbättra sina dagliga aktiviteter. än de fysiska aspekterna av deras vård, där åtgärder kan vidtas för att hantera oro eller bekymmer. Luker uppfattar relationen mellan sjuksköterska och patient som det sätt på vilket terapeutisk omvårdnad kan levereras. Mary litade på mitt omdöme och mina förmågor som 44 maj 18 :: vol 19 nr 36 :: sjuksköterska och berättade ofta för mig hur mycket bättre hon mådde när jag hade sett henne.


Mina besök gav henne självförtroende och trygghet. Ibland var hennes behov omfattande och hon ringde mig i kristider när hon var sjuk. Jag hade tidigare varit tillgänglig när det behövdes och var pålitlig, vilket gav Mary en känsla av trygghet. Jag gjorde gärna vad jag kunde för att främja vård och tröst och för att lindra hennes lidande. Ramos beskriver nivåer av tycke och band med patienter. Mary och jag hade etablerat ett band och en professionell vänskap, vilket var enkelt och bekvämt. Ramos fann att sjuksköterskor på nivå 3 skulle ge vård utöver plikten. Hennes vård innebar mer än att leverera behandlingar och utföra uppgifter; det innebar att visa förståelse för hennes upplevelser, hennes personliga övertygelse och vad som var viktigt för henne.


Även om jag kände att min relation med Mary var rent professionell, kan min känsla av sorg förklara varför jag kände mig så skyldig när jag hörde att Mary hade dött. Detta fick mig att ifrågasätta om jag hade blivit överengagerad i Mary utan att vara medveten om detta. Jag känner dock inte att jag äventyrade teamnätverket eller lät min relation med Mary påverka mitt omdöme. Detta kan ha berott på att jag, utan att inse det, hade varit överbeskyddande och känt att jag var den enda professionella som kunde uppfylla hennes önskan att få en fredlig och värdig död hemma. Karlsen och Addington-Hall erkänner att många patienter skulle föredra att dö hemma snarare än på sjukhus. Detta hade diskuterats flera månader tidigare, efter hennes beslut att inte gå vidare med bedömningarna för en hjärt- och lungtransplantation.


Mary var medveten om allvaret i hennes tillstånd och hade sagt att om hon bara hade sex månader kvar att leva då, så var det. Jag hänvisar ofta till stadierna av att dö – förnekelse och isolering, ilska, förhandlingar, depression och acceptans – som Kubler-Ross identifierade när patienter går in i den terminala fasen av sjukdom. Även om patienter kanske inte upplever dessa känslor i denna ordning, gör de det möjligt för utövare att hjälpa patienter att hantera döende och död. Däremot föreslår Benner och Wrubel att sättet som dessa psykologiska stadier har använts har lett till konceptet om en perfekt död.


Benner och Wrubel säger att sjuksköterskor som utvecklar och använder lämpliga färdigheter som empati och förståelse med en omtänksam attityd hjälper människor att öppna upp och tillgodose behoven hos enskilda patienter. Men som jag upptäckte, att utveckla en nära och öppen relation med patienter ökar risken för att uppleva personlig och känslomässig smärta. Även om denna studie relaterar till erfarenheter från nybörjare sjuksköterskestudenter, kan den också relateras till sjuksköterskor med mer erfarenhet. Jag kan relatera till de skuldkänslor, chock och att svika patienten som många av eleverna upplevde, men kanske på en annan nivå.


Som kvalificerade praktiker utvecklar vi skicklighet, kunskap och expertis över tiden för att göra det möjligt för oss att relatera teori till praktik och leverera expertvård. Vi lär oss genom våra erfarenheter och genom att hantera en mängd olika situationer. De vanligaste förklaringarna var att sjuksköterskorstudenterna verkligen gillade patienterna Loftus. De hade utvecklat goda relationer med patienterna och hade lätt för att prata med dem, särskilt som det fanns en öppenhet kring deras tillstånd och prognos. Kanske är det också därför vi ibland känner olika grad av sorg när patienter dör. Intersubjektivitet hänför sig till begreppet förkroppsligande; med andra ord, där sjuksköterskan är helt fördjupad i upplevelsen av patienten Maeve. Vid närmare eftertanke är detta möjligen anledningen till att jag kände mig skyldig - jag hade svikit Mary i termer av förkroppsligande - upplevelserna av att ta hand om Mary och se henne kämpa med hennes andning var inte separat från vårt förhållande.


När hon dog delade jag sorgen över hennes döende och möjligheten att bli nekad möjligheten att avsluta relationen genom att vara med henne i slutet av livet. Murray Parkes ger en möjlig förklaring till att en persons död, och arten och kvaliteten på den anknytning som bildas, bestämmer intensiteten av upplevd sorg. Integration av reflekterande erfarenheter Omvårdnadsetik relaterar till moraliska frågor och val i frågor om moraliskt rätt och fel handlingar i samband med vård och handläggning av patienter Carper Fry föreslår att omvårdnadsetiken fokuserar på karaktären av relationen mellan sjuksköterska och patient, varav omvårdnad är centrala, snarare än på beslutsfattande påståenden om moraliskt rättfärdigande.


Relationen som Mary och jag delade baserades på principerna om ärlighet, integritet och förtroende, identifierade av McCormack som avgörande för en omtänksam och engagerad relation. Jag tror att den omsorg och stöd jag gav Mary var efter bästa förmåga.

No comments:

Post a Comment